Direktlänk till inlägg 2 september 2008

Långpromenad och föreläsningar

Av Malin - 2 september 2008 21:48

Jag har precis varit ute på vad som kändes som den längsta promenaden någonsin, fast jag gick ju bara min vanliga runda och ganska fort dessutom. 4 km är ju ingen sträcka man dör av direkt. Anledningen till att den kändes så hemskt lång gissar jag beror på mörkret som infaller tidigare och tidigare på kvällarna. Jag hade gärna promenerat tidigare idag, men det har liksom inte funnits tid för det, var i skolan mellan tio och halv sex typ, sen var jag tvungen att handla och innan jag hade kommit hem, lagat mat och ätit hade klockan blivit närmare åtta. Och då skulle jag ju öva sång. Vilket ledde till att ännu en timme flög förbi.


När jag sen tittade ut genom fönstret insåg jag att det var jättemörkt. Men jag trotsade det stora svarta och begav mig ut ändå, med uppiggande musik i öronen. Dum som jag är gick jag till skogen och tänkte att det är ju upplyst där, så det är ingen fara. Och visst, det var upplyst och det var ingen fara. Men jag inbillade mig ju hela tiden att en våldtäktsman eller mördare skulle hoppa fram ur buskarna. Eller varför inte en stor björn? Det största djuret jag såg var en groda, stor som en halv knytnäve ungefär. Men jag hoppade ju till ändå när den kvackade iväg. Jag försökte tränga bort de otäcka tankarna, men det var svårt. Men jag knatade på och efter vad som kändes som en evighet kom jag till slut hem igen, om än välbehållen, men med hjärtat lite halvt i halsgropen. Resonerar man logiskt så är ju faktiskt inte chansen att det finns en våldtäktsman i ett motionsspår i skogen kl nio på kvällen som har planerat att våldta någon av de kanske tre människor som befinner sig där den tiden. Vad skulle han fördriva tiden med bakom sin buske medan han väntar? En björn verkar också föga troligt såhär mitt i en stad. Trots att jag kom hem och såg ut precis likadan som innan jag gick (möjligen lite svettigare) så tror jag att jag i fortsättningen förlägger mina promenader till dygnets ljusare timmar. Om det nu är möjligt med allt detta mördarplugg.


Var på två tråkföreläsningar idag. Särskilt den ena kändes fruktansvärt onödig eftersom allt hon sa på en och en halv timme fick plats i hennes artikel på tre sidor som jag läste igår. Det är ju stört att det ska vara så himla svårt att koncentrera sig. Efter en halvtimme vill man bara springa därifrån. Det knäppaste av allt är att de säger att en lärare inte kan lära ut och eleverna lära in genom att läraren bara står där framme och pratar. Så varför, varför, varför ska vi då utsättas för detta flera gånger i veckan? Jag bara undrar. Men det är klart, det sparar väl pengar när en lärare undervisar cirkus 150 elever åt gången. Men kul är det då inte. Man behöver aktivera sig. Man kan inte bara sitta på en stol i en och en halv timme och bara lyssna och antecka utan att känna sig halvt döende. Luft, ljus, rörelse och vätskebalansering (som min seminarieledare så fint uttrycker det) behövs faktiskt emellanåt. Och de som undervisar i Pedagogik borde väl verkligen ha koll på att man inte kan hålla koncentrationen på topp i mer än, ja, vad ska jag dra till med, tio minuter? En kvart? Galet. Men det här är ju bara början. Jag hoppas att man vänjer sig efter ett tag.


Nu kommer min man äntligen hem efter sin första dag som telefonförsäljare i denna stad. Så nu ska jag umgås lite med honom istället, de få timmar om dagen jag får det.

 
 
Ingen bild

tss

3 september 2008 14:26

Yes. Känner igen dina tankar SÅ väl :) (om det där med föreläsningar osv.) Det är konstigt att de som lär ut pedagogik är de minst pedagogiska!
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 31 maj 2009 00:08

Känner redan att jag gillar den nya bloggen bättre. Den här får vara kvar förstås, men i fortsättningen finns jag på http://mejline.blogg.se !...

Av Malin - 30 maj 2009 19:49

Idag har Dennis pappa och hans sambo (snart fru!) varit här och hjälpt till att fixa på uteplatsen. Vi köpte krusbärsbuske, rödvinbärsbuske, rabarber, frön till morötter, dill och sockerärter. Och gräsfrön för det såg förjävligt ut på den så kallade ...

Av Malin - 28 maj 2009 17:14

Funderar starkt på att byta till mejline.blogg.se. Följer ni med mig i så fall? Börjar tröttna på denna och vill kunna lägga upp flera bilder. Eftersom jag fortfarande inte har något sommarjobb kanske jag ska roa mig med att göra en snygg design elle...

Av Malin - 28 maj 2009 17:14

Kör hela dagen, alltid roligt! Konserten gick riktigt bra. På tisdag kväll blir det en till!...

100

Av Malin - 27 maj 2009 21:57

Även fast jag redan hade sett kvällens Grey's Anatomy, som tydligen var avsnitt nr 100, så kunde jag inte låta bli att kolla. Och jag kunde inte hålla tillbaka tårarna den här gången heller. Fantastiskt fint....

Ovido - Quiz & Flashcards